ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
- ΓΕΝΙΚΑ
ΣΧΟΛΗ |
ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΔΙΑΙΤΟΛΟΓΙΑΣ |
||
ΤΜΗΜΑ |
ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ |
||
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ |
Προπτυχιακό |
||
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
ΜE1131 |
ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ |
8ο |
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
ΕΡΓΟΝΟΜΙΑ-ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΥΓΕΙΑ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ |
||
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ |
2 |
||
ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ ECTS |
4 |
||
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
Επιστημονικής Περιοχής |
||
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
|
|||
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ & ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: |
Ελληνική |
||
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS |
ΝΑΙ (στην Αγγλική) |
||
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS |
PE_U_134 |
||
ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΣΑΚΛΗΣ |
||
ΤΗΛΕΦΩΝΟ/EMAIL |
|||
ΑΛΛΟΙ ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ |
- |
- ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα |
ΜΑ |
|
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να: |
||
Να γνωρίζει τη μηχανική του ανθρώπινου σώματος υπό την επίδραση ενδογενών και εξωγενών δυνάμεων, σε συνθήκες εργασίας |
1.5,1.6, 2.7 |
|
Να γνωρίζει τις μεθόδους της ανάλυσης ασφάλειας εργασίας και τη μεθοδολογία του σχεδιασμού πρόληψης των καταπονήσεων και ανάλογων Εργονομικών παρεμβάσεων. |
1.5,1.6,2.7 3.2 5.1,5.2 |
|
Να γνωρίζει τις τεχνικές μεθόδους και τον εξοπλισμό της εμβιομηχανικής ανάλυσης και των λοιπών εργαλείων και κλιμάκων εργονομικής ανάλυσης, σε προσομοίωση επαγγελματικών δραστηριοτήτων και στάσεων |
1.5,1.6, 2.5,2.6,2.7 3.2 |
|
Να κάνει διαχωρισμό των δεδομένων μεταξύ εργονομικών και μη εργονομικών καταστάσεων και να μπορεί να κάνει επιτόπια Εργονομική Ανάλυση και Ανάλυση επαγγελματικού κινδύνου, σε χώρους εργασίας |
1.5,1.6, 2.5,2.6,2.7 3.2 5.1,5.2 |
|
Γενικές και Ειδικές Ικανότητες |
|
|
Το μάθημα αποσκοπεί στην ανάπτυξη των παρακάτω γενικών ικανοτήτων: · Κριτικής ικανότητας και ικανότητα αυτοκριτικής · Ικανότητας επίλυσης προβλημάτων · Ικανότητας συνεργασίας · Ικανότητας διαπροσωπικών σχέσεων · Ικανότητας επικοινωνίας με μη-ειδικούς (στο πεδίο) |
Το μάθημα αποσκοπεί στην ανάπτυξη των παρακάτω ειδικών ικανοτήτων: · Ικανότητας σχετικά με το περιεχόμενο της γνώσης · Ικανότητας για την αντιμετώπιση διαφορετικών επιπέδων δεξιοτήτων · Ικανότητας εφαρμογής πρακτικών για εργαζόμενους σε διαφόρους εργασιακούς χώρους · Ικανότητας ως προς τη χρήση της αξιολόγησης και του σχεδιασμού εργονομικών παρεμβάσεων · Ικανότητας για τη χρήση της τεχνολογίας |
- ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
1. Εισαγωγή στην Επιστήμη της Εργονομίας · Ορισμός, γενικές αρχές, πεδία και εφαρμογές 2. Παράγοντες Επαγγελματικού κινδύνου · Φυσικοί παράγοντες επαγγελματικού κινδύνου · Περιβαλλοντικοί παράγοντες επαγγελματικού κινδύνου 3. Γενικές αρχές Ανθρωπομετρίας · Μέθοδοι καταγραφής ανθρωπομετρικών χαρακτηριστικών · Σχεδιασμός και ανάλυση ανθρωπομετρικών Χαρτών 4. Εργονομική Ανάλυση · Στρατηγική Εργονομικής ανάλυσης και έρευνας · Μεθοδολογία Εργονομικής ανάλυσης 5. Εργονομία & Ασφάλεια Εργασίας στους χώρους εργασίας Ι · Χειρονακτική διακίνηση φορτίων 6. Εργονομία & Ασφάλεια Εργασίας στους χώρους εργασίας ΙΙ · Καθιστή στάση εργασίας και σωματικές καταπονήσεις · Εργασία σε σταθμό εργασίας Η/Υ (workstation) 7. Φωτισμός - Οθόνες Οπτικής Απεικόνισης και προβλήματα όρασης · Οριοθέτηση του φωτισμού στο χώρο εργασίας · Οθόνες Οπτικής απεικόνισης, προδιαγραφές και ρύθμιση του χώρου εργασίας 8. Εργονομία & Ασφάλεια Εργασίας στους χώρους εργασίας ΙΙΙ 7. 8. · Εργασία και επαγγελματικοί κίνδυνοι στα επαγγέλματα και τους χώρους νοσηλείας 9. Σύνδρομο Καρπιαίου Σωλήνα · Εμφάνιση του ΣΚΣ σε διάφορα επαγγέλματα, πρόληψη και εργονομικές προτάσεις 10. Βιολογικοί Παράγοντες κινδύνου & Ασφάλεια εργασίας · Κατάταξη βιολογικών κινδύνων · Τρόποι προστασίας από τους Βιολογικούς κινδύνους · Βιολογικοί κίνδυνοι στους χώρους εργασίας, πρόληψη και εργονομικές προτάσεις 11. Μέσα Ατομικής Προστασίας & οργάνωση ασφάλειας του χώρου εργασίας · Κατάταξη – περιγραφή και τρόπος χρήσης ΜΑΠ · Ορισμός και ρόλος του Τεχνικού Ασφάλειας και του Ιατρού Εργασίας · Παρουσίαση της Νομοθεσίας για την Υγεία και Ασφάλεια Εργασίας (OSH) 12. Ψυχοκοινωνικοί Παράγοντες · Ψυχοκοινωνικοί παράγοντες στους χώρους εργασίας και τρόποι αντιμετώπισης 9. · Εργασιακό Στρες και σχέσεις στο χώρο εργασίας · Σύνδρομο Mobbing · Σύνδρομο Burnout · Σύνδρομο βραχείας και χρόνιας κόπωσης 13. Εργονομικό Ηλεκτρομυογράφημα · Χρησιμότητα του ΗΜΓ στην εργονομική ανάλυση · Τρόποι εφαρμογής ΗΜΓ στους χώρους εργασίας. |
- ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΧΩΡΟΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ & ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ |
Στην τάξη |
||||||||||||||||||||
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ |
Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class |
||||||||||||||||||||
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ |
|
||||||||||||||||||||
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ |
Ι. Γραπτή τελική εξέταση (70%) που περιλαμβάνει: - Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής ΙΙ. Παρουσίαση Ομαδικής Εργασίας (30%) |
- ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-Προτεινόμενη Βιβλιογραφία: 1. Τσακλής Π, «Γενικές Αρχές Εργονομίας και Προληπτική Φυσικοθεραπεία», University Studio Press, Θεσ/νίκη 2005 2. Μαρμαράς, Ν. (2010). Εισαγωγή στην Εργονομία. Αθήνα: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις ΕΜΠ 3. Λάιος, Λ. και Γιαννακούρου, Μ. (2003). Σύγχρονη Εργονομία. Εκδόσεις Παπασωτηρίου. 4. Μαρμαράς, Ν. και Παπαδόπουλος, Σ. (1997). Δουλεύοντας με Ηλεκτρονικό Υπολογιστή: Βοήθημα για Εργονομική Αξιολόγηση Θέσεων Εργασίας με Η/Υ. Εκδόσεις Παπασωτηρίου. 5. Αβούρης, Ν. (2000). Εισαγωγή στην Επικοινωνία Ανθρώπου - Υπολογιστή. Εκδόσεις Δίαυλος. 6. Συρμακέσης, Σ. Αλληλεπίδραση Ανθρώπου - Υπολογιστή. Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα. Προτεινόμενη Ξενόγλωσση Βιβλιογραφία: · S. Kumar & A. Mital, « Electromyography in Ergonomics», Taylor & Francis Publishers, USA 1996 · A.R.Tilley, «The measure of Man and Woman- Human factors in design», John Wiley& Sons, Inc. 2002 · Ch. Vaughan, B. Davis, J C. O’Connor, «Dynamics of Human Gait», Human Kinetics Publishers, Illinois 1992 · S. Kumar & A. Mital, « Electromyography in Ergonomics», Taylor & Francis Publishers, USA 1996 · F. Kendal, K. Mcreary, (1993), Muscles testing and function, 4th edition, New YorkWilliamw & Wilkins. · Donald A. Neumann,PT, Phd, (2010), Kinesiology of the Musculoskeletal System, Foundations for Physical Rehabilitation, Mosby. -Συναφή επιστημονικά περιοδικά: · Ergonomics · IIETI TES |